Particularități ale limbajului și comunicării în TSA

Copiii cu Tulburare de Spectru Autist (TSA) se diferențiază prin anumite particularități de dezvoltare sau de utilizare a limbajului.
Acestea pot fi exemplificate pe diferite arii:
Comportamentul verbal ecolalic
Ecolalia este una dintre cele mai comune caracteristici de vorbire întâlnite în cazul persoanelor din spectul autist. Ecolalia poate fi înțeleasă și ca ”repetarea în ecou a vorbirii”.
Aproximativ 75% din copii cu TSA prezintă ecolalie.
Aceasta poate fi de mai multe feluri:
- Ecolalia imediată: când copilul repetă cuvinte sau grupuri de cuvinte pe care le-a auzit cu puțin timp în urmă;
- Ecolalia întârziată: când copilul repetă cuvinte sau expresii auzite la un moment dat.
Copilul cu autism poate utiliza ecolalia în scopul de a comunica, neavând o altă modalitate de exprimare. În celălalt caz, copilul utilizează ecolalia în scop de autostimulare senzorială, adică repetă încontinuu acele sunete sau cuvinte deoarece e fascinat de modul în care se aud.
Ecolalia este diferită de ”gângurit”: în timp ce la 2 ani un copil cu dezvoltare neurotipică leagă 2 cuvinte cu sens, copiii cu TSA pot prezenta ecolalie ca principal mod de comunicare chiar și la vârste mai înaintate.
De exemplu, copilul se uită la desene. Imediat după ce încheie această activitate, începe să repete continuu expresii auzite în desene, fără să aibă legătură cu contextul în care se află. Mama îl întreabă ”Ce faci?”, iar copilul răspunde cu ceva auzit anterior la televizor.
Afirmarea prin repetiție
Această particularitate se referă la un comportamentul ecolalic utilizat de persoanele cu TSA în scopul de a răspunde afirmativ la o întrebare adresată.
De exemplu, mama îl întreabă pe Marius: ”Vrei în parc?”, iar Marius răspunde: ”Vrei în parc?” cu scopul de a spune ”Da, vreau.” la această întrebare.
Utilizarea termenilor deictici
Aceștia se referă la:
- pronumele personal (dificulăți în utilizarea pronumelor ”eu”-”tu”, ”noi”-”voi” în mod adecvat contextului)
- cuvinte care presupun orientare spațială (de ex. ”aici”-”acolo”, ”acum”-”atunci”)
- cuvinte relative (de ex. ”mic-mare”, „a lua”-„a da”).
Copiii cu TSA întâmpină dificultăți în utilizarea acestor cuvinte.
De exemplu, mama îi spune lui Marius să pună jucăria ”acolo”, iar Marius o așează într-un alt loc decât cel indicat.
Vorbirea perseverentă
Un alt mod prin care copiii cu autism se exprimă verbal este repetarea unor propoziții în mod insistent sau a unor întrebări chiar dacă acesta cunoaște răspunsul la ele.
Copilul poate face acest lucru fie ca o încercare de inițiere sau menținere a unei interacțiuni cu altă persoană, fie în scop autoreglator, ca urmare a ruperii unei rutine.
De exemplu, Marius știe că după grădiniță merge tot timpul la bunici. Acesta poate repeta încontinuu ”Merge la buni”, chiar și după ce i s-a spus ”Da” de mai multe ori.
Referințe:
Claudia Crișan, „Tulburarea din spectrul autismului: diagnoză, evaluare, terapie”, Presa Universitară Clujeană, 2021
Autor: Diana Andriescu