Funcțiile comportamentului din perspectiva ABA
După cum spune și denumirea, ABA (analiza aplicată a comportamentului), are ca și focus principal, înțelegerea și îmbunătățirea comportamentului uman. În cadrul acestui articol, vom descrie care sunt funcțiile întâlnite in anumite tipuri de comportament.
Atenția
Persoana se angajează în comportament pentru a primi atenția celor din jur (părinți, profesori, frați,colegi). Atenția funcționează ca un întăritor deoarece sporește comportamentul individului care în trecut a fost menținut de atenție.
Exemplu: Radu strigă de fiecare dată când mama lui pleacă de lângă el. Când se angajează în acest comportament, mama lui se întoarce și îl întreabă: „Ce-i în neregulă Radu?”
Acest comportament este menținut de atenție deoarece în urma comportamentului rezultă în mod constant atenția mamei. Când Radu „vrea” atenție, strigă !
Evitarea
Persoana se angajează în comportament pentru a scăpa de ceva ce nu vrea să facă. În trecut, persoana s-a angajat în acest comportament și a dus la eliminarea sarcinii, astfel îndepărtarea sarcinii funcționează ca întărire negativă și crește probabilitatea ca persoana să se angajeze în acest comportament de evadare / evitare a sarcinii.
Exemplu: de fiecare dată dna Popescu pune o foaie cu exerciții de matematică pe masa lui Cristi, iar acesta rupe hârtia și o aruncă pe podea. Ca rezultat, dna Popescu nu-l constrânge să-și facă exercițiile la matematică. În viitor, Cristi continuă să se angajeze în acest comportament de fiecare dată când primește exerciții la matematică deoarece are ca rezultat scăparea de exercițiile la matematică.
Accesul la materialele tangibile:
Persoana se angajează în comportament pentru a obține un obiect sau o activitate preferată. În trecut, când persoana a făcut acel comportament, a dus la primirea obiectului sau a activității dorite. Obiectul sau activitatea este un întăritor deoarece crește probabilitatea ca persoana să se angajeze în comportamentul de a avea acces la lucrul dorit.
Exemplu: Când Mihai plânge, mama lui îi dă imediat suzeta. În viitor Mihai va plânge pentru că în mod consistent va rezulta accesul la suzetă.
Autostimularea
Persoana se angajează în anumite comportamente pentru a obține recompensă senzorială.
Exemplu: Radu se angajează în fluturatul mâinilor în absența oricărui antecedent specific sau consecință. Acest comportament oferă stimulare senzorială automată.
Pedeapsa
Este prezentată după comportament, infuența ei contribuind la scăderea frecvenței comportamentului în viitor.
Pedeapsa negativă
Constă în retragerea unui stimul imediat după un comportament și rezultă în scăderea frecvenței comportamentului în viitor.
Ex: Darius o lovește pe o colegă la locul de joacă. Învățătoarea nu îi mai dă voie să se joace la locul de joacă.
Pedeapsa pozitivă
Ceva care este adăugat imediat după un comportament și rezultă în scăderea frecvenței comportamentului în viitor.
Exemplu: Mihai vorbește urât în clasă. Învățătoarea lui țipă imediat la el iar Mihai nu mai vorbește urât în clasă în viitor.
Nivelul de bază
Datele inițiale colectate care servesc ca bază pentru comparație.
Date ABC
Observatorul înregistrează o descriere descriptivă a comportamentelor, inclusiv ceea ce se întâmplă înainte, în timpul și după.
Fluența
Este o combinație a acurateții și vitezei răspunsului.
Comportamentul alternativ
Învățarea unui comportament funcțional (adaptativ) care are aceeași funcție cu comportamentul problematic. Comportamentele alternative permit persoanei să primească, mențină sau să scape de un stimul într-un mod adecvat din punct de vedere social și funcțional. Comportamentul social adecvat are același scop ca și comportamentul problematic și înlocuiește comportamentul problematic atunci când individul este învățat să se angajeze în comportamentul funcțional mai degrabă decât comportamentul problematic în condiții similare.
Sperăm că aceste informații vă ajută să ințelegeți puțin mai bine ce înseamnă ABA.
Echipa JoyStory