Ce este tulburarea de spectru autist?

Autismul este o tulburare neuro-biologică care afectează funcționarea creierului, în ariile care sunt responsabile de funcția de comunicare, cognitivă și interacțiunea socială.
Autismul este diagnosticat de 4 ori mai frecvent la băieți decât la fete. Acesta poate apărea în toate tipurile de familii, indiferent de mediu social, rasă sau etnie.
Copilul cu autism poate avea comportamente precum: autostimulări, agresivitate, automutilare, hiperkinetism, tantrumuri, stereotipii, ritualuri, dificultăți în limbaj, abilități sociale și de joacă deficitare, abilități de autoservire reduse.

Tulburarea din spectrul autist este grup de tulburare de dezvoltare care apare de obicei în primii trei ani de viaţă.
Acesta duce la întârzieri în domenii de bază ale dezvoltării, cum ar fi dezvoltarea limbajului, a jocului funcțional cât și a interacţiunii sociale.
Deşi autismul nu poate fi vindecat, viaţa copiilor cu autism poate fi îmbunătăţită semnificativ prin diagnostic timpuriu şi terapie comportamentală aplicată. În unele cazuri, tratamentul medicamentos este necesar.
Părinţii de asemenea au un rol activ în procesul terapeutic.

Programaţi imediat copilul la o consultaţie psihiatrică dacă prezintă din următoarele semne:

Copilul susceptibil de un diagnostic de tulburare din spectrul autist poate prezenta următoarele semne:

• nu lalalizează (nu spune ma-ma, ba-ba, da-da);

• nu arată cu degetul, nu face gesturi cu sens (ex: pa-pa);

• nu se implică în jocuri sau prezintă jocuri sărace;

• dificultăţi în exprimarea emoţiilor şi în înţelegerea emoţiilor altei persoane;

• fascinaţie pentru mişcări, lumini, sunete muzicale;

• nu zâmbeşte ca răspuns la prezenţa altor persoane;

• lipsa contactului vizual;

• absenţa interesului pentru persoane;

• nu se lasă consolat şi nu caută afecţiune;

• nu imită persoane (ex: în situaţii de joc: „cucu-bau”);

• nu îi face plăcere să fie îmbrăţişat, ţinut, sau purtat în braţe;

• evită stabilirea contactului vizual cu vorbitorul atunci când este strigat pe nume;

• nu este interesat de alţi copii;

• nu leagă 2 cuvinte cu sens la 2 ani (expresii spontane non-ecolalice);

• repetă cuvintele (ecolalie);

• repetă sunete, cuvinte fără sens;

• manipulează jucării, obiecte în mod stereotip, neobişnuit;

• se uită în continuu la mâini, obiecte sau alte lucruri;

• poate avea interese senzoriale: miroase, linge obiecte, îi plac jocurile de lumini;

• hipersensibilitate sau hiposensibilitate la anumiţi factori din mediu (ex: îşi pune mâna la urechi atunci când sunt zgomote puternice, insensibil la durere);

• dificultate în trecerea de la o activitate la alta.

Cum afectează autismul copilul

Acasă:
• Abilități de auto-servire (îmbrăcat, spălat pe dinți, pe corp, toaletă)
• Relația cu familia
• Jocul funcțional
• Cererea activităților sau obiectelor preferate
• Mâncatul/alimentația
• Comportamente care interferează cu funcționarea zilnică

La școală/grădiniță:
• Atenție
• Tranziții
• Abilități de comunicare
• Abilități de interacțiune socială cu colegii
• Abilități academice
• Respectarea instrucțiilor de grup
• Comportamente care interferează cu funcționarea zilnică