Ce este ABA?
Analiza aplicată a comportamentului (ABA) este o știință dedicată înțelegerii și îmbunătățirii comportamentului uman. ABA se deosebește de alte domenii prin metodele și scopul ei. Analiza aplicată a comportamentului se focusează pe comportamentele de importanță socială, adesea denumite comportamente țintă. Astfel, se intervine pentru a îmbunătăți comportamentele țintă, demonstrând o relație între intervenție și comportament. Odată ce o intervenție specifică este implementată urmează colectarea datelor.
Programul de intervenție este implementat astfel încât comportamentele dobândite să poate fi generalizate și menținute în timp și, totodata folosite în diferite situații, cu diferite persoane.
ABA este o abordare științifică în care se identifică variabilele de mediu ce influențează semnificativ comportamentul social cât și dezvoltarea unor metode funcționale pentru schimbarea comportamentului. În plus, ABA se focusează pe dezvoltarea achizițiilor, achiziții ce apar atunci când terapeutul încearcă învățarea unui nou comportament alternativ și funcțional pentru înlocuirea unuia disfuncțional sau pentru învățarea unor abilități academice, de auto-îngrijire, abilități sociale, etc.
Ce înseamnă acest lucru ?
Practic, în analiza comportamentală aplicată se studiază mediul în care apar comportamentele țintă folosind evaluări comportamentale funcționale, se determină în mod stiințific care sunt factorii din mediu ce mențin comportamentul țintă, cunoscut sub denumirea de funcție a comportamentului.
Pe baza acestor date, se implementează o intervenție care se focusează pe aceeași funcție a comportamentului cu scopul de a dezvolta o schimbare funcțională.
ABA este diferită de psihologia tradițională, în sensul că, aceasta se focusează pe comportamente observabile și măsurabile.
Tehnicile ABA pot fi folosite într-o varietate de situații precum școli, training parental, training al angajaților, educație specială, management personal. Este important de luat în considerare faptul că, abordarea teoretică a analizei comportamentale aplicate este bazată pe manipularea mediului pentru ca schimbarea comportamentală să aibă loc și nu pe schimbarea evenimentelor private personale ale individului (gânduri). Teoria ABA este susținută de date empirice care sunt obținute prin observare directă.
Ce nu este ABA?
Consiliere psihologică.
Focus pe schimbarea cogniților.
Strict folosită pentru persoanele cu autism.
Strict folosită pentru training-ul animalelor.
Control asupra mediului.
Tipurile de terapie ABA
Discrete trial training (DTT)
Învățarea unei abilități prin simplificarea/izolarea sarcinii/ etapelor. Prin izolarea sarcinii în mici etape (trials) folosind promptul, DTT duce la creșterea ratei de success a învățării. DTT folosește începuturi și sfârșituri bine stabilite a fiecărui trial cu instrucții și prompturi specifice.
Trial-urile fiind scurte, acestea permit învățarea a unui număr ridicat de trial-uri, crescând automat numărul oportunităților de învățare. Astfel, terapia 1:1 (terapeut:copil) permite programarea individualizată a procesului de învățare.
Verbal Behavior (VB)
În trainingul VB are loc terapia în format 1:1. Acest training se folosește pentru a învăța limbajul la copii prin crearea și dezvoltarea asocierii dintre cuvânt și semnificația acestuia.
Următorii termeni sunt incluși in categoria VB și sunt implementați în mod constant într-un plan de intervenție:
Ecoic – are loc când vorbitorul spune ceva cu voce tare și ascultătorul repetă exact ceea ce a spus vorbitorul (ex: terapeutul spune: ,,Minge”, iar copilul repetă ,,Minge”).
Cereri – pot fi gândite ca și o nevoie, o cerință pe care o persoană o solicită. O cerere rezultă din partea vorbitorului de a obține un item sau o dorință ( ex: un copil cere să bea apă atunci când îi este sete și apoi primește apa).
Tact – reprezintă doar etichetarea unui obiect (ex: când un copil vede un câine și verbal spune cuvântul ,,Câine” spunem că a emis un tact).
Interaverbal: sunt similar conversației: prima dată are loc o întrebare, iar apoi este oferit un răspuns (ex: terapeutul întreabă: ,,Ce faci? ” iar copilul răspunde: ,,Mă joc!”).
Intraverbalele mai pot fi și completarea de propoziții (ex: terapeutul spune: ,,Pe locuri, fiți gata……” iar copilul răspunde: ,,Start! ”).
Natural Environmental Training (NET)
Se focusează pe practicarea și învățarea abilităților în situațiile care s-ar putea întâmpla în mod natural. În aceste situații, terapeutul folosește oportunități naturale/firești pentru a învăța copilul.
(ex: Terapeutul îi oferă copilului o carte de colorant, dar fără a-i oferi creioanele până când copilul le cere; terapeutul îi oferă copilului o cană goală și așteaptă o cerere din partea copilului pentru a-i pune apă/ suc, etc.).
Pivotal Response Training (PRT)
Acest training folosește mediul natural pentru a învăța oportunitățile și consecințele. PRT se focusează pe creșterea motivației adăugând itemi lăsând copilul să facă alegeri, să-și aștepte rândul, beneficiind de recompensă pentru încercările făcute.
Self- Management Training
Este folosit acest training pentru a ajuta indivizii în creșterea independenței și generalizării abilităților fără a fi nevoie întotdeauna de ajutorul părintelui/terapeutului/profesorului. Această tehnică rezultă în faptul că individul poate să-și monitorizeze singur comportamentul.
Individul este învățat în a-și autoevalua comportamentul, a-și ține evidența și a-și monitoriza comportamentele, iar ulterior a-și furniza singur tipul de recompensă selectat.
Video Modeling
Acest tip de training folosește prezentări video repetate ale comportamentului vizat astfel că, se micșorează diferența dintre comportamentului vizat și cel prezentat în video.
Video modeling se pretează indivizilor cu abilități sociale, înțelegerea emoților, etc.
Sperăm că aceste informații vă ajută să ințelegeți, puțin mai bine, ce înseamnă ABA.
Echipa JoyStory