ABA și învățarea unor noi abilități
Dacă ai un copil mic, analiza comportamentală se poate focusa mai mult pe o varietate de abilități de bază, iar dacă copilul este mai mare, pe abilități funcționale (îmbrăcat, gătit, etc).
Când se învață noi abilități este important de realizat că acestea pot lua ceva timp. În cazul îmbrăcatului, această abilitate poate fi împărțită în mai mulți pași pentru a fi abordați individual.
Pentru a asigura ca obiectivul să fie pe termen lung, trebuie asigurat faptul că persoana este fluentă (rapiditate în răspuns și acuratețea răspunsului).
O data ce obiectivele sunt selectate, se vor seta obiective pe termen lung și obiective pe termen scurt.
Ex: Dacă vrei pentru copilul tău să fie capabil să se îmbrace în mod independent, într-un anume interval de timp (obiectiv pe termen lung), se vor opta prima dată pe obiectivele pe termen scurt, mai exact pe folosirea fermoarului, închiderea nasturilor, selectarea hainelor adecvate din dulap, etc. Aceste obiective pe termen scurt vor fi abordate individual pentru a crește probabilitatea îmbrăcatului independent pe termen lung.
Ce face ca terapia ABA să fie eficientă la copiii cu autism?
Termenul de autism descrie o afecțiune care apare din copilăria timpurie. Este caracterizat de deficiențe în interacțiunea socială și pentru unii, deficiențe în abilitățile lingvistice și de comunicare. Persoanele cu autism pot prezenta, de asemenea, comportamente rigide, repetitive, care pot contribui la provocarea lor spre adaptare la o lume care e într-o continuă schimbare.
Autismul se prezintă de obicei, ca un diagnostic foarte complex. Provocările în interacțiunea socială sunt văzute încă de timpuriu în viața copiilor cu autism,. Aceștia pot să nu aibă contact vizual direct cu părinți, alți membri ai familiei, sau frații, sau pot reacționa negativ la contactul fizic (cum ar fi îmbrațișarea și pupatul). De asemenea, copilul poate dezvolta abilități lingvistice mult mai târziu decât ceilalți copii de vârsta lor, sau nu dezvolta limbaj deloc. Pentru acei copii verbali, limbajul lor poate fi distorsionat într-o oarecare măsură sau pot chiar să vorbească la nivelul pe care îl au și colegilor lor, dar au dificultăți în exprimarea sentimentelor sau emoțiilor și de asemenea în înțelegerea indiciilor sociale. Nu există doi copii cu autism identici. Autismul se spune că este o tulburare a spectrului, adică există o serie de niveluri de funcționare în cadrul comunității de autism; unii copii pot fi mai înalt funcționali decât alții și, ca atare, pot prezenta o combinație diferită de competențe decât alții.
Cum este folosită terapia ABA ?
În terapie
Focusarea pe limbajul expresiv și receptiv
Abilități sociale adecvate și interacțiune în grupuri de copii
Îndeplinirea activităților de zi cu zi
Învățarea modurilor adecvate pentru atragerea atenției/ așteptare/ obținerea nevoilor dorite sau a unor obiecte
Reducerea tantrumurilor
Ascultare și urmare a instrucțiilor
Împărțirea jucăriilor și așteptarea rândului
Sistem de tokeni/ așteptare și complianță
La grădiniță/școală
Respectarea rutinei zilnice din programul grupei/clasei
Statul în sarcină în mod corespunzător
Inițierea și angajarea adecvată în jocul cu colegii (a împărtăși, a face schimb, etc.).
Creșterea comportamentelor funcționale și reducerea comportamentelor problematice necesare finalizării sarcinii.
Facilitarea tranzițiilor de la joc, activități și/sau educator/profesor.
Acasă
Îndeplinirea rutinei și activităților zilnice
Abilități zilnice de auto-îngrijire
Îndeplinirea sarcinilor gospodărești
Reducerea tantrumurilor și creșterea complianței
Inițierea și angajarea adecvată în jocul cu frații